Är detta ett skämt eller?

Ja, jag är nyss hemkommen från en planerad ridtur hos Marie som snarare blev uppfostran än något annat. När jag kom upp var jag himla ladda för att äntligen köra igång. Jag hade inte väntat mig något speciellt problematiskt från marken, mer än lite stress möjligvis.

Det jag mötte i hagen var en stark, respektlös häst som struntade fullständigt i att man inte får lov att gå rakt över en människa. Det tog ca tjugo minuter att ta oss 300 meter från hagen till stallet då vi fick stanna hela tiden för han försökte gå över mig, gå före mig, gå fortare än mig, snurra runt osv...

Väl i stallet var han jätte stressad, vilket är förståeligt eftersom vi hämtade honom igår. Han snurrade runt i boxen och tryckte sig mot dörren, så jag hämtade Marie och så började vi träningen....
Vi insåg snabbt att idag blir det ingen ridning, utan vi får jobba med denna hästen från marken någon vecka.

Marie visade mig jättebra trix och jag märker hur mycket jag har att lära mig av henne och jag suger åt mig allt som jag kan.! Det finns så himla många likeheter mellan hundträning och hästträning har jag lärt mig idag, så jag tror att jag kommer ha mycket nytta av hästuppfostringen med Lillan :)

Vi ska jobba mycket med respekt, få honom att lära sig att det inte är ok att gå rakt på människor och om han är påväg, ska man backa honom. Snurra honom med hjälp av longerlinan eller piskan. Så jag har jobb framför mig....!

Självklart kommer lille Billy vänja sig vid både omgivningen och träningen efter ett tag. Men det kommer ta ett par veckor iaf. :)

Jag säger bara, projekt, projekt, projekt!

För att avrunda med något lite mer positivt så har han skaffat sig riktigt bra kompisar i hagen. När vi kom till hagen såg vi att hela ordningen hade ändrats och stackars Jim stod för sig själv och han bästisar hade dragit sig till Billy istället :) Lite kul... Fast jag tror faktiskt att alla får vara med, bara dom rättar sig i ledet så att säga... ;)

Nu blir det plugg! Ska läsa lite fastighetsförmedling :) får hoppas (eller ?) att bussen går imorgon och inte är inställd som många pratar om att den ska vara . På grund av ovädret som ska dra in över öa inatt och imorgon.

Så vi hörs av imorgon :)


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Wow... Sitter med haka ner till knäna... Han har ALDRIG hållt på med något sånt så länge vi haft honom... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, känner inte igen det över huvud taget och hade jag gjort det hade jag inte lurat på er honom...

2011-09-13 @ 11:21:25
Postat av: Jennie

Ingen fara! Det är mycket nerver :) det är säkert bara nerver just nu! Men just uppe hos Marie så är det super super noga att alla ska kunna hantera hästen .. Och det är inga problem! Hade vi trott det så hade vi skickar tillbaka honom. Det ska vi inte :p jag tror bara han behöver tid att vänja sig vid miljön :) nemas problemas ! Det lovar jag dig rebecca :)

2011-09-13 @ 18:55:59
Postat av: Jennie

Du får inte känna att du lurat oss, för vi ser verkligen hur fin han är. Och att detta bara är på ytan. Det kommer försvinna när Jan blir.mer trygg i omgivningen :)

2011-09-13 @ 18:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback